wz
Nízké Tatry 2002

Chopok - pohled na západní hřeben

Nahoru ] Rychleby + Orlické hory ] Malá Fatra 1999 ] Alpy - Itálie 2000 ] Rezetaz 2001 ] Nízké Tatry 2002 ] Velká Fatra ]Dolomity 2003 ] Berchtesgaden ] Sextenské Dolomity ] Pila 2005 ] Vysoké Tatry ] Arabba 2006 ] Salza 2007 ] Lechtálské Alpy 2007 ] BVOŠ 2008 ]Rila 2008 ]

Tento rok pro mě začal velice krušně - v únoru jsem naposledy využil jízdních výhod FIP k cestě do Itálie, abych tyto následně na 12 měsíců ztratil. Ach jo!

... i zlé je k něčemu dobré ..... v září jsem se spolu s tátou vypravil na přechod Nízkých Tater a Velké Fatry. Že se mnohé vyvinulo poněkud jinak, než jsme měli v plánu, to už bývá  na mých výpravách jakousi samozřejmostí.

Původně jsem chtěl použít starou mapu, ale vzpomněl jsem si na Pavlise, který stovky z duše nasnáší a den před odjezdem jsem si koupil krásné padesátky č. 121 - 123. Bohužel jsem se už na ně nestačil podívat .....

CESTA

Dovolenou v Nízkých Tatrách jsem si dal k narozeninám. 31. 8. jsme s tátou vyrazili vlakem z rodného nádraží v Brně, abychom ve 4:20 vystoupili v Margecanech.

1. 9. 2002            Margecany (vlakem) - Telgárt penzion, Telgárt nám. - Králova Hola

Svátek slovenské ústavy. Nevím proč, ale tento den mě vždycky u našich východních bratrů něco dostane. .....Jako tohle ráno. Náš rychlík měl, díky povodním asi půlhodinové zpoždění, čímž se nám poněkud zmenšil čas na přestup v Margecanech na -10 minut. Ovšem byli jsme naprosto v klidu, protože "ten vlak prostě musí čekat". Za prvé je to přípoj a za druhé další motoráček jede za 4 hod.... Takže jsme poměrně v pohodě vystoupili a nevěřícně se dívali, jak výpravčí dává odjezd našemu přípoji. Ten hajzl ho tam nechal stát 10 min a místo počkal ještě další půl minuty (a někdo měl šanci přestoupit) ho nechal odjet - nesnáším slovenský výpravčí!

Vidět po ránu Margecanský nádražní pajzl, to zrovna nepovznese vašeho ducha. Chvíli jsme tam vydrželi, ale pak jsme radši popojeli vlakem do Mníšku pod Hnilcom, což je naším směrem.

Tento Mníšek je o poznání hezčí místo než Margecany, což nám trochu zpravilo náladu. Je tu dokonce nějaká gotická cesta, či co. Navštívili jsme i zdejší zachovalou nádražku a konečně skoro ve 12 hodin jsme přijeli na zastávku         Telgárt - Penzion (881 m.n.m.).

Telgárt - penzion

PŘECHOD NÍZKÝCH TATER

Hnedle u zastávky je rozcestník, od kterého začínají červená a zelená značka - obě vedou na Královu Holu. Za dobrého počasí je určitě lepší zelená, ale začíná se zatahovat a navíc máme zpoždění (chceme přespat na Andrejcové) takže jdeme po červené.

Na to, že na Holu je cca 1100 m  převýšení, je cesta opravdu pohodová. Jdeme pořád lesem, z kterého vycházíme    až kousek od pramene Zubrovice.

Za tři hoďky jsem nahoře a nevěřícně si prohlížím tu fabriku, či co to je. Znám věru hezčí vysílače .... Žádná hospa tu není, jen taková vytopená komůrka - voda v kádi, lavičky a vrcholová kniha. Za chvíli došel táta spolu s deštěm. Než jsme se najedli a trochu odpočinuli, přišla brutální bouřka ...., která skončila až těsně před se setměním. Nedá se nic dělat, musíme tady přespat.

Králova Hola Vysílač - nouzové přespání Západ slunce na Kr. Holi

2.9. 2002      Králova Hola  - Andrejcová  - Sedlo Priehyba  - Ramža

Ráno neprší, ale všude se válí mlha, mraky. Naděje na krásný výhledy umírá - místy sotva vidíme na cestu    (tak nadarmo jsem doma četl v průvodci: ...rozsáhlý a velmi působivý výhled - brečka! ).

Ranní opar na hřebeni Pohled zpátky na K. Holu
Asi za 2 hod přicházíme na Andrejcovou útulnu - tady jsme včera měli přespat. V té mlze jsme chatu poněkud nemohli najít, ale úsilí stálo za to. Škoda, že jsme se sem včera nedostali, protože tu musí být naprosto geniální přespání pro spoustu lidí, voda hned u vchodu, ...

Andrejcová útulňa

Z Andrejcové stoupáme na Velkou Vápenicu, ze které následuje sešup (500 m) na sedlo Priehyba. Po turistickém přístřešku zde zbylo pár očazených došků a popel. Čekám nějak dlouho na tátu         - štve mě to, páč spěcháme na Ramžu.
Helpa Táta se dobelhal skoro za hodinu - ruplo mu v zádech a nemůže pokračovat. Tak se rozdělujeme     - chudák táta jde po žluté přespat do Helpy a já pokračuju. Zítra máme sraz v 16:30 na Chopku      - uvidíme co dál.

Tak  tedy sám ....  Po převýšení na Kolesárovou už cesta pokračuje bez významnějších nerovností lesem až na Ramžu. Sem přicházím chvíli před osmou. V útulně je už holandský pár - tak do desíti kecáme a když se nám konečně podaří pořádně zatopit v kamnech - jdeme spát.

3.9. 2002         Ramža - Čertovica - Lajštroch - Čertovica (stop)- Srdiečko - Chopok

Ráno mě budí hluk - nějaký raní ptáče si venku vaří snídani. Holanďani ještě chrní, tak jdu ven. Slovák je značně výřečný, tak se dozvídám že jde z Dukly do Banské Bystrice. Máme tedy společnou cestu. Nabízí mě Hradní svíci - já musím pít a je mě špatně.

Ramža Nad Čertovicí

V 9 hod společně s borcem vyrážíme směr Čertovica, Holanďani jdou na Priehybu. Za půldruhé hodiny sedíme v hospodě na Čertovici.

Po levném obědě se loučím a jdu dál. Slovák mi poradil ať si neberu vodu, že je tam plno pramenů  - naprosto žíznivý se jsem se vyškrábal skoro na Lajštroch a pořád nic. Pak jsem se podíval do mapy a zjistil jsem, že nejbližší pramen je 2 hod daleko - vzteklý jsem se vrátil na Čertovicu. Bylo mě jasné, že se do půl paté na Chopok nedostanu.

Rozhodl jsem se teda jet autobusem na Srdiečko a odtud se nechat vyvézt na Chopok lanovkou. Ovšem autobus nejel! Nejdřív za 2 hod a to přes Brezno! Naštěstí jsem stopl manžele z Budějic, kteří mě zavezli až na Srdiečko.      To už jsem si představoval, jak se budu na Chopku opalovat, než příjde tatík. Ovšem překvápko - lanovka nejede. Hotel nefunguje. Vodu jsem si mohl načepovat až po dlouhém přemlouvání.

Ach jo, za dvě a půl hod musím být nahoře - to je tak akorát. Na kosodrevinu (přestupní st. lanovky) se jde pohodlně zubačkou. Odsud už pokračuje náročnější výstup - přál bych si nemít batoh.

Přesně o půl paté jsem u Kamenné Chaty pod Chopkem. Jdu hledat tátu - v chatě není, jdu teda na st. lanovky a tam zjišťuju, že z technických důvodů nepremává jak vrchní úsek ze Srdiečka tak z Jasné..... Nu, tak se asi nesetkáme.

Ďumbier Kamenná chata

Ubytuju se v Kamenné Chatě (120 Kč/noc) - je tu dokonalá hospoda s dokonalým personálem (teda jestli to tak jde říct). Na 2000 m.n.m. fakt lidové ceny.

4.9. 2002         Chopok - Chabenec - Ďurková - Velká Chochula - Hiadelské sedlo

Ráno jsem si koupil dřevěnou lžičku - mou má v batohu táta, rozloučil se s chatou a vyrazil.  Dneska je celý den pěkně ..... silný vítr. Za Derešem potkávám stádo kamzíků - vůbec nejsou plaší, komedianti!

Svačím na Polaně, je abnormálně dobře vidět. Dochází mě skupinka čechů z Kamenné Chaty - jdeme spolu na Chabenec, kde svačí zas oni. Chtějí přespat na Sedle pod Skalkou, což se mě taky líbí.

Bohužel oni scházejí na Ďurkovou útulnu a já až na Kolibu (bývalou) pod Zámostskou traťou. Nabírám vodu a rozhoduji se pokračovat dál - tak pěkně už dlouho nebylo. Doufám, že potkám tu českou skupinku.

Sedlo pod Skalkou by bylo vynikající místo pro stanování. Nicméně to zde není povolené, češi taky nejdou, takže chtě nechtě jdu dál na Hiadelské sedlo.

Výstup na Velkou Chochulu je snadný a vlastně až na Prašivou je to velmi pěkná cesta. potom ale začíná horor = sestup na Hiadelské sedlo. Teda asi to tak připadalo mě, protože se už notně stmívalo a  ta cesta zarostlá kosodřevinou stála za to.

Něco po osmé jsem postavil stan na Hidelském sedle, uvařil müsli a byla už tma tmoucí.

5.9. 2002        Hiadelské sedlo - Donovaly (bus) - Liptovský Mikuláš ( vlak) - Zlaté Hory

V nějakou nekřesťanskou hodinu mě probudil mužský hlas, že už je ráno a mám vstávat. Vyhlídl jsem ven a ono ještě skoro tma. Nějaký šílený slovák s vizáží Krakonoše mě vzbudil v 6 hod! Potěšil mě, protože prohlásil že mám štěstí, že mě nesežral medvěd ani neokradli místní. Poradil mě zkratku a zmizel. Tak jsem vyrazil časně z rána do Donoval.

Podle rady jsem obešel Kozí Chrbát, profrčel přes salaš a za chvíli jsem už byl v Donovalech.

Vcelku jsem zalitoval, že nemám s kým pokračovat v přechodu Velké Fatry - což bylo předem v plánu. Ale pak jsem se najedl v místním bistru a zatoužil jsem po komfortu civilizace .... Fatra zase někdy příště.

Donovaly

CESTA DOMŮ

Takže autobuskem jsem sjel do Liptovského Mikuláše. Podíval jsem se z železniční lávky na panorama Roháčů a nasedl na vlak do Prahy. Důkladně jsem se umyl v umývárce - protože pot těch pár dnů vytvořil kolem sebe opravdu nedýchatelné aroma. V Ostravě jsem se rozhodl přece jenom trochu prodloužit dovolenou a tak jsem ještě zajel do Zlatých hor za Palou ..... tak nevím jestli ten úsměv na tváři paní Páleníkové nebyl nucený, když se jí do bytu vetřela taková hora smradu .......

6.9. 2002   Zlaté Hory - Rejvíz - Jeseník (vlak) - Brno

Pala pro mě nachystal ještě malou procházku, asi abych nevyšel ze cviku. Naštěstí se mi ho podařilo ukecat ať zkusí, jak se nese můj nový, teď už poloprázdný Deuter. Ach, jaká je to krása procházet se po horách bez batohu. Na Rejvíz jsme došli nějakou zajímavou zdlouhavou cestou, nicméně jelikož jsem naprosto oddaný obdivovatel krás Zlatohorska. byl jsem nadšen. Naše pařební chata na Rejvízu stále stojí. Takže už v dešti scházíme přes Zlatý Chlum do Jeseníku. Zas mám svých 20 km v nohách.

Tedy ukázka toho, jak lze přechod Nízkých Tater zakončit v Jeseníkách.

DOSLOV

Kdybych to býval byl věděl (že v N. Tatrách jsou všude útulny) nikdy bych se netahal se stanem!!!!!!!!!!!!

Kdybych nebyl blbej, netáhl bych metráky žrádla na zádech! Stačí max. na dva dny - v tomhle rozmezí se dá nakoupit, nebo najest v hospě za levný peníz!

Hřebenovka je naprosto geniální. Pokud se to spojí s dobrým počasím, musí to být super. Každopádně se sem zase stavím. Možná při cestě z Velké Fatry. Nechce jít někdo se mnou??? :-)